Marinarul ploieștean Aurelian „Relu” Preda (68 de ani) retrăiește, într-un interviu pentru Libertatea, momentele traumatizante ale naufragiului petrolierului Unirea, din urmă cu 43 de ani.
Petrolierul Unirea a fost cea de-a doua navă de mare tonaj din seria petrolierelor de 150.000 tdw, construite în România, în 1978, la Șantierul Naval Constanța.
La 13 octombrie 1982, la 9.15, în condiții de mare liniștită și vizibilitate foarte bună, petrolierul s-a scufundat la circa 40 de mile marine sud-est de Capul Caliacra, în Marea Neagră, la adâncimea de aproximativ 1.400 de metri, în urma unei explozii care a avut loc la bord.
Scufundarea navei Unirea, conform Lloyd List, a fost considerată cea mai mare pierdere navală mondială din anul 1982.
Contravaloarea de asigurare a navei de 36,6 milioane de dolari a fost integral recuperată de statul român de la asigurătorii acesteia.
Operațiunile de salvare au fost coordonate de pe malul bulgăresc și au implicat 8 nave român...